فوق تخصص جراحی پلاستیک

فوق تخصص جراحی پلاستیک امروزه در میان مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد

فوق تخصص جراحی پلاستیک

فوق تخصص جراحی پلاستیک امروزه در میان مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد

فوق تخصص جراحی پلاستیک امروزه در میان مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و انتخاب جراح با تجربه و متبحر در نتیجه جراحی پلاستیک بسیار حائز اهمیت می باشد

  • ۰
  • ۰

شکستگی لگن

شکستگی لگن

شکستگی لگن یک آسیب جدی است که عوارض آن ، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. خطر شکستگی لگن با افزایش سن افزایش می یابد.

در این مقاله به شکستگی لگن ، عوارض ناشی از شکستگی لگن و راه های درمان آن می پردازیم.

استخوان لگن یک ساختمان حلقوی است ، که در بالا به ستون فقرات متصل شده و در پایین به استخوان های ران مفصل می شود. وظیفه لگن ؛ در واقع انتقال نیروی وزن از تنه به هر دو اندام های تحتانی است. در لگن اعضای گوارشی و تولید مثل قرار گرفته است . همچنین عروق و بافتهای عصبی مهمی برای رسیدن به اندام پایین بدن از لگن عبور می کنند.
مفصل ران که مردم به آن مفصل لگن هم میگویند و در بین پزشکان به مفصل هیپ Hip joint معروف است. هیپ بزرگترین مفصل بدن بوده و شکل گوی و کاسه ای دارد. قسمت گوی آن سر استخوان ران است و قسمت کاسه ی آن ، قسمتی از استخوان لگن است که به آن استابولوم Acetabulum میگویند.

 دکتر سید علیرضا امین جواهری  ، جراح و متخصص ارتوپد و فوق تخصص جراحی زانو و لگن از سوییس هستند و می توانند بااستفاده از دانش و تجربیات خود در زمینه ی درمان شکستگی لگن ، به شما کمک کنند.
شما عزیزان می توانید، برای کسب اطلاعات بیشتر و معاینه حضوری با دکتر می توانید، از راه های زیر اقدام کنید:

شماره تماس:  ٠٢١٧٠٦٢٤٠٠    و  کانال  اینستاگرام     

شکستگی لگن در سنین بالا به علت پوکی استخوان و در نتیجه ضعیف شدن استخوان، به راحتی و با ضربه کمی و معمولا بدنبال زمین خوردن ایجاد می شود. شکستگی لگن در جوان ها ، معمولا بدنبال ضربات شدیدتر مانند: تصادف اتومبیل و یا سقوط از ارتفاع ایجاد می شود.

[caption id="attachment_3466" align="aligncenter" width="300"]شکستگی لگن شکستگی لگن[/caption]

انواع شکستگی لگن

شکستگی لگن را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  1. شکستگی حلقه لگن : شکستگی در استخوان های ساکروم، ایلیوم، ایسکیوم و پوبیس را شکستگی حلقه لگن می گویند و به دو دسته پایدار و ناپایدار تقسیم می شود.
    - شکستگی های پایدار :  در نواحی برجستگی های حلقه در ورزشکاران ، بدنبال ضربه مستقیم به لگن و یا در افرادمسن ، بدنبال زمین افتادن اتفاق می افتد.
    - شکستگی های ناپایدار : غالبا بدنبال ضربه بسیار شدید ، در هنگام سقوط از ارتفاع و سوانح جاده ای اتفاق
    می افتد و قطعات شکستگی به راحتی جابجا می شود.
  2. شکستگی استابولوم : این نوع شکستگی لگن از این جهت اهمیت دارد که باید به دقت جا اندازی شود.
    اگر بعد از جا اندازی شکستگی های استابولوم ، کوچکترین جابجایی در بین قطعات شکسته شده باقی بماند ؛موجب می شود مفصل ران در عرض چند ماه کامل تخریب شده و یا در عرض چند سال دچار آرتروز و ساییدگی خواهد شد.
    شکستگی استابولوم اکثرا همراه با دررفتگی مفصل ران است. این نوع شکستگی معمولا بدنبال تصادفات جاده ای اتفاق می افتد و ممکن است و سر استخوان ران از حفره استابولوم که حالا شکسته شده است ، خارج شود که به آن دررفتگی مفصل ران میگویند.
  3. شکستگی اطراف مفصل ران:
    این توع شکستگی در قسمت بالایی استخوان ران یعنی در اطراف محلی که استخوان ران با لگن مفصل میشود، بوجود می آیند.
    شکستگی "سر استخوان ران" نیز معمولا همراه با دررفتگی مفصل ران ایجاد میشود. شایع ترین مکانیسم ایجاد دررفتگی مفصل ران ، تصادف اتومبیل و عدم استفاده از کمربند ایمنی است. شکستگی "گردن استخوان ران" بیشتر در افراد مسن شایع می باشد و علت آن پوکی استخوانی است .

[caption id="attachment_3467" align="aligncenter" width="300"]شکستگی استابولوم در نمای گرافی شکستگی استابولوم در نمای گرافی[/caption]

علائم شکستگی لگن

1. درد شدید درقسمت خارجی بالای ران
2. اختلال در حرکت
3. تورم در ناحیه شکستگی و کبودی

فاکتورهای خطر شکستگی لگن

  1. سن بالای 65 سال
  2. جنسیت : در زنان 2 تا 3 برابر شایع تر از  مردان
  3. کمبود کلسیم
  4. کشیدن سیگار یا مصرف الکل
  5. مصرف داروهایی که موجب ضعف و یا گیجی می شوند.

تشخیص شکستگی لگن

اولین اقدام برای تشخیص شکستگی های لگن ؛از طریق عکسبرداری (اشعه ایکس) از ناحیه لگن و استخوان لگن صورت می گیرد.
عکسبرداری ام آر آی برای تشخیص شکستگی های پنهان استفاده می شود. از سی تی اسکن هم برای تشخیص شکستگی لگن استفاده میشود.

[caption id="attachment_3468" align="aligncenter" width="300"]شکستگی اینترتروکانتریک در نمای گرافی شکستگی اینترتروکانتریک در نمای گرافی[/caption]

عوارض شکستگی لگن

  1. زخم بستر
  2. عفونت ریوی، عفونت ادراری و لخته شدن خون در ساق و احتمال انتقال این لخته به ریه
  3. نکروز آوسکولار یا سیاه شدن سر استخوان ران
  4. جوش نخوردن شکستگی
  5. جابجا شدن پیچ و پلاک
  6. آسیب های عصبی

درمان شکستگی لگن
1. درمان غیرجراحی
شکستگی های پایدار،  که در آنها استخوان از جای خود حرکت نکرده است (جا به جا نشده است) ممکن است برای درمان، نیازی به عمل جراحی نداشته باشند.
2. درمان جراحی
نوع عمل جراحی مورد استفاده برای بیمار،  بستگی به موقعیت و شدت شکستگی ایجاد شده ، محل قرارگیری نامناسب استخوان شکسته شده (شکستگی خارج از محل) ، و سن بیمار و شرایط سلامتی عمومی، در نظر گرفته می شود و شامل:
فیکساسیون داخلی ، همی آرتروپلاستی و تعویض کامل مفصل لگن ، می باشد.

روش فیکساسیون داخلی
بیشتر برای شکستگی های خارج از حفره مفصل لگن ، شکستگی های داخل حفره مفصل لگن ، که با ثبات بوده و تغییرات زیاد ندارد، انجام می شود.اگر شکستگی در گردن فمور رخ دهد و یا شکستگی لگن در زیر گردن فمور باشد که به آن شکستگی اینترتروکانتریک می‌گوییم ؛ جراح برای درمان شکستگی لگن از طریق پین گذاری ، استخوان را در محل صحیح ثابت می‌کند.

[caption id="attachment_3469" align="aligncenter" width="300"]فیکساسیون داخلی درشکستگی اینترتروکانتریک فیکساسیون داخلی درشکستگی اینترتروکانتریک[/caption]

همی آرتروپلاستی
جایگزینی سر استخوان ران با یک عضو مصنوعی است. عمل جراحی تعویض کامل مفصل ، برای بیمارانی در نظر گرفته شود که مفاصل آنها درمعرض خطر ابتلا به آرتروز باشد و یا بسیارملتهب باشد.

[caption id="attachment_3470" align="aligncenter" width="300"]همی آرتروپلاستی بدنبال شکستگی گردن استخوان ران همی آرتروپلاستی بدنبال شکستگی گردن استخوان ران[/caption]

پس از جراحی شکستگی لگن

فیزیوتراپ به بیمار در حرکت دادن ناحیه عمل شده کمک می‌کند و تمرینات ورزشی مناسبی برای تقویت این ناحیه به بیمار آموزش می‌دهد.
در افراد مسن باید برای درمان شکستگی لگن ، عمل جراحی انجام شود. در غیر این صورت برای زندگی فرد خطرات جدی به دنبال داشته و بیمار دچار ضعف شدید حرکتی می شود.

مقالات مرتبط :

آرتریت مفصل لگن 

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن در ورزشکاران

  • ۹۷/۰۶/۰۱
  • جراح پلاستیک جراح پلاستیک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی