فوق تخصص جراحی پلاستیک

فوق تخصص جراحی پلاستیک امروزه در میان مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد

فوق تخصص جراحی پلاستیک

فوق تخصص جراحی پلاستیک امروزه در میان مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد

فوق تخصص جراحی پلاستیک امروزه در میان مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و انتخاب جراح با تجربه و متبحر در نتیجه جراحی پلاستیک بسیار حائز اهمیت می باشد

  • ۰
  • ۰

جرمگیری دندان

جرمگیری دندان

آیا می دانید از طریق جرمگیری دندان می توانید جلوی بسیاری از بیماری های دندان و لثه را بگیرید؟

در این مقاله به بیان نکات مهم در جرمگیری دندان می پردازیم.

به تکنیک برطرف کردن جرم های دندانی ، عمل جرمگیری دندان اطلاق می شود.
میکروب ها و رسوبات تجمع یافته روی دندان ها را جرم دندان ، می گویند. این اجرام هم دندان ها و هم لثه ها را درگیر می کنند و اگر به موقع برطرف نشوند، سبب ایجاد عوارض نامطلوبی برای دندان ها و لثه ها می شوند. تشکیل جرم بر روی دندان ها به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی حفره ی دهان و دندان ها، ایجاد می شوند. این جرم های دندانی در تشکیل عوارض نامطلوبی ، هم چون تغییر در رنگ دندان ها، پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه و بوی بد دهان ، دخیل هستند.
مصرف مواد حاوی رنگ همچون قهوه ، چای و یا استعمال دخانیات ، تشکیل جرم دندان را تسهیل و تقویت می کند.
پلاک های دندانی، اجرامی هستند که حاوی باکتری ها می باشند و به صورت لایه ای رسوبی و نازک ، روی سطح دندان ها را می پوشانند و لازم است بدانید، این لایه از جرم ها ، ابتدا بصورت بی رنگ در دندان ها ظاهر می شوند.

دکتر شهریار جنانی جراح لثه و دهان - دندانپزشک، با دانش و مهارت بالای خود می تواند، جرمگیری دندان ، را به بهترین شکل برای بیماران خود انجام دهد و رضایت قابل قبولی را از آنها کند . شما عزیزانی  می توانید جهت  مشاوره ، و وقت دهی با شماره های 32242151-32254227-026 تماس  حاصل فرمائید و یا به کانال اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

عوارض جرم های دندانی

اگر جرم های دندانی به موقع رفع نشوند، با مواد معدنی موجود در بزاق دهانی ترکیب می شوند و ساختار مستحکم تری پیدا می کنند. در این حالت چسبندگی این اجرام به دندان ها و لثه، سفت تر می شود و مهار و برطرف سازی آن ها نیز سخت تر می شود و براحتی توسط مسواک زدن و یا شستشوی دهانی برطرف نمی شوند.
جرم هایی که لثه را درگیر می کنند، عوارض جدی همچون : بیماری های لثه ، تحلیل رفتن استخوان های اطراف ریشه و لق شدن دندان ها را سبب می شوند. همچنین اگر این اجرام برطرف نشوند، ممکن است سبب تحلیل رفتن لثه شوند، که در این صورت امکان ، انجام تکنیک پیوند لثه برای بیمار، افزایش می یابد.
اگر جرمگیری دندان به موقع انجام نگیرد، سبب ایجاد مشکلات جدی برای دندان ها و لثه می شود. به طور مثال اگر جرم های دندانی افزایش پیدا کنند و روی یکدیگر رسوب کنند ، باعث می شوند که ؛ لثه عقب نشینی کند. با عقب نشینی لثه ، فواصل میان دندان ها افزایش پیدا می کند و شمای نامطلوبی برای لثه ها و حفره ی دهانی بیمار ایجاد می کنند.

[caption id="attachment_3368" align="aligncenter" width="300"]جرمگیری دندان جرمگیری دندان توسط دکتر شهریار جنانی[/caption]

پیشگیری از تشکیل جرم های دندانی 

در مبحث پیشگیری از جرم های دندانی و عوارض نامطلوب ناشی از آن ، توصیه می شود تمام نکات بهداشتی و مراقبتی حفره ی دهان را به نحو احسن، رعایت کنید.
بنابراین طبق نکاتی که در بالا گفته شد ، توصیه می شود در رعایت بهداشت دهان و دندان های خود کوشا باشید. همچنین در فاصله های زمانی مناسب به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا سلامت دندان های خود را بررسی کنید. در صورت نیاز و باتوجه به تجویز پزشک، جرمگیری دندان انجام دهید . جرمگیری دندان ، معمولا طی چند جلسه و طبق نظر دندانپزشک صورت می گیرد. همچنین رعایت هرچه دقیق تر توصیه های دندانپزشک و رعایت نکات بهداشتی مانند: مسواک زدن به موقع ، درست و استفاده از دهان شویه های مخصوص و مناسب ؛ کیفیت هرچه بیشتر جرمگیری دندان را تضمین می کند. مخصوصا اگر فردی دارای ارتودنسی می باشد، نیاز است بهداشت دندان های خود را جدی بگیرد تا عوارض نامطلوب ، ناشی از جرم های دندانی را متحمل نشود.

علائم وجود جرم در دندان ها

از میان عوامل متعدد وجود جرم در دندان ها، می توان به علائم فاحش زیر اشاره کرد:
1. خونریزی به هنگام مسواک کردن دندان ها
2. بوی بد حفره ی دهان
3. تغییر نامطلوب در رنگ دندان ها

4. پوسیدگی دندان ها ( در این حالت بیمار نیاز به ترمیم دندان نیز پیدا می کند.)

[caption id="attachment_3365" align="aligncenter" width="300"] جرمگیری دندان[/caption]

فواید جرمگیری دندان (dental scaling)

این تکنیک به صورت دستی و با کمک گرفتن ابزار تخصصی دندان پزشکی ، مثل ابزار های التراسونیک ، صورت می پذیرد. دندانپزشک با دقت پلاک ها و اجرام روی دندان ها و لثه ها را از بین می برد. به طور معمول این مدل از جرمگیری ، مناسب افرادی است که جرم دندانی ، خفیف دارند.
معمولا جرمگیری دندان، فاقد درد و ناراحتی می باشد. باید دقت داشت جرمگیری دندان ، صدمه ای به ساختمان دندان و مینای دندان نمی زند و با ضربه های بسیار سطحی و دقیق ، تنها جرم های دندانی را می زداید.

به دلیل ایجاد حساسیت دندان ها بعد از انجام جرمگیری دندان ، برخی بر این باورند که جرمگیری دندان موجب آسیب و صدمه به ساختمان دندانی و مینای آن می شود. اما باید این نکته را در نظر گرفت که ، اجرام پوشاننده ی دندان ها سبب ، عدم حساسیت به مواد مصرفی سرد و گرم می شود.

بنابراین با زدودن این اجرام توسط جرمگیری دندان ، حساسیت دندان ها افزایش می یابد ، که این حساسیت مقطعی بوده و با گذشت زمان از بین می رود . همچنین لازم است بدانید، ابزار کاربردی در جرمگیری دندان ، توانایی سائیدن دندان ها را ندارند و هیچ صدمه ای را متوجه مینای دندان نخواهند کرد. بنابراین جرمگیری دندان ، سلامت دندان ها را حفظ می کند.

سایر مقالات ارائه شده توسط دکتر شهریار جنانی ، دندانپزشک زیبایی:

لمینت دندان

لمینت سرامیکی 

ارتودنسی دندان

  • ۹۷/۰۶/۰۱
  • جراح پلاستیک جراح پلاستیک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی